We zijn even niet on-line. Laat hier een bericht achter en we geven je zo snel als mogelijk antwoord.

Social login



DIY reparatie FSA SLK carbon los gekomen pedaalinsert

Bij FSA SL K carbon crank ziet dit ingegoten metalen deel er uit als op afbeelding 1.

FSA pedaal insert

fsa crank carbon
Afbeelding 1: aluminium insert bij FSA SL-K light crank

Bij onze crank had de aluminium insert het carbon aan de buitenzijde van de crank deels gedelamineerd. Over een deel van de crank waren de carbon vezels niet meer door middel van hars met elkaar verbonden. De aluminium insert was inwendig over de schroefdraad gebroken (gele markering). Het deel van de insert aan de buitenzijde van de crank zat los in het carbon, het deel van de insert aan de binnenzijde van de crank was nog met het carbon verbonden.


deels gedelamineerde carbon crank

delaminated carbon crank


Afbeelding 2: deels gelamineerd carbon rond pedaal insert FSA SL-K crank



pedaal insert gescheurd



pedaal insert

Afwegingen bij het reparatieplan:


de pedaal uitlijning moest correct blijven. Een scheve pedaal-lijn was mogelijk omdat de pedaal-insert, tot de diepte tot waar de pedaalas wordt ingeschroefd, zat los in het carbon,
de ruimte rond de pedaal-insert bevatte waarschijnlijk oude epoxy - en carbon resten.
te gebruiken expoxy moest hoge hechting aan zowel carbon als aluminium hebben.
Reparatieplan
Onder druk injecteren van twee componenten hars rond de aluminium pedaal-insert om daarmee de ruimte tussen de pedaal-insert en de crank op te vullen. Om dit mogelijk te maken boorde we vanaf de binnenzijde van de crank 5 kanaaltjes zo dicht mogelijk langs de insert. De kanaaltjes mochten niet helemaal door de crank heen geboord worden. We wilde immers druk kunnen opbouwen om het gedelamineerde carbon, carbon en expoxy resten te kunnen verzadigen met expoxy en de ruimte rond de pedaal insert te vullen. De expoxy diende hoogst haalbare sterkte te hebben, langzaam uit te harden en dun vloeibaar. 

Om te komen tot de beste keuze expoxy hars namen contact op met de technische support afdeling van Loctite. We volgde het technisch advies en gebruikte Loctite 9483




loctite

lijmpistool


Afbeelding 4: Loctite 9483 met lijmpistool
 


positie boorgaten

boorgaten carbon crank


Afbeelding 4: open gewerkte crank met positie van de boorgaten gemarkeerd door zwarte punten. Note: het is niet de bedoeling om je crank op getoonde manier te delen.


De uitvoering 

Boor met een boortje van 2mm op gemarkeerde plaatsen een kanaaltje. Diepte van het kanaaltje= dikte van de crankarm - 3mm. 
Tip# markeer het boortje zo dat je de maximale diepte zonder vergissing kunt herkennen.
Tip# gebruik (nieuwe) scherpe boortjes. 
Boor vervolgens de kanaaltjes op naar 4mm.
Schroef de pedaal aan de binnenzijde in de pedaal-insert. Hand vast is voldoende.
Doordat de de pedaalas in de gescheurde pedaal-insert draaien wordt de pedaal uitlijning gewaarborgd.
Tip# Vet de pedaal-as goed in. Mocht er epoxy lekken via de de gescheurde pedaal-insert dan verhinderd het vet dat ook de pedaal-as wordt vast gelijmd. 
pedaal achterzijde ingeschroefd

Vanaf hier is het belangrijk dat je snel en zonder oponthoud kunt lijmen. Deze Loctite heeft weliswaar een langzamere epoxyverharder om ervoor te zorgen dat je voldoende tijd hebt om hars toe te voegen voordat het uithardingsproces begint. 

Bereid de Loctite epoxy lijm voor.

Tip# indien de buitendiameter van de spuitmond groter is dan het boorgat, schuin de opening van het boorgat een beetje af met een 6mm boor.

Vul je kanaaltjes ongeveer voor helft met expoxy lijm.

Tip# Tik gedurende een minuut stevig tegen de onderkant van de crankarm. Hou de crank vast met de boorgaten naar boven en tik met een kunststof hamer of achterkant van een zware schroevendraaier tegen de onderkant van de crank. Hierdoor zal de expoxy lijm zich gemakkelijker in de ruimtes verdelen en verdichten en helpt de aanwezige luchtbelletjes verdringen.

Vul nu de kanaaltjes volledig. 
Hou daarbij de spuitmond stevig tegen de kanaal opening terwijl je met het spuitpistool probeert maximale druk te bereiken. Houdt de spuitmond 30 seconden tegen de kanaalopening. De hoge druk zorgt maximale verdeling en penetratie van het hars. Mocht je geen druk op kunnen bouwen betekend dit dat er inwendig lijm weg lekt. 

Tip# Tik gedurende enkele minuten stevig tegen de onderkant van de crankarm. Hou de crank vast met de boorgaten naar boven en tik met een kunststof hamer of achterkant van een zware schroevendraaier tegen de onderkant van de crank. Hierdoor zal de expoxy lijm zich gemakkelijker in de ruimtes verdelen en verdichten en aanwezige luchtbelletjes verdringen.

Laat de expoxy lijm uitharden

Nieuwsgierig naar het resultaat? Laat de lijm tenminste 48 uur uitharden alvorens je het pedaal verwijderd en de crank monteert.

Deze gerepareerde crank heeft inmiddels 10.000km overleefd.