Onze webwinkel maakt gebruik van functionele cookies en analytisch cookies. Er worden geen gebruikers gegevens verzameld, vergaarde informatie is anoniem

cancel

Ketting Sram PCGX 12V 11/128 HollowPin

€ 23,75
Inclusief belasting Verzendkosten exclusief Levertijd: 2-4 werkdagen (NL)*

Originele SRAM 12 versnellingen ketting.  Ketting Sram PCGX 12V 11/128 HollowPin

Aantal
Levering: twee werkdagen (NL)

  • ✓ Voor 17 uur besteld, morgen in huis (NL)* ✓ Gratis afhalen in Halsteren ✓ Gratis ruilen in Halsteren ✓ Voor 17 uur besteld, morgen in huis (NL)* ✓ Gratis afhalen in Halsteren ✓ Gratis ruilen in Halsteren
  •  ✓ Bezorging €4,99 (NL),  gratis thuis bezorgen bij een bestelling  vanaf €100 (NL) ✓ Bezorging €4,99 (NL), gratis thuis bezorgen bij een bestelling vanaf €100 (NL)
  • ✓ Niet goed,  binnen 3 dagen uw geld terug. U heeft 30 dagen om uw bestelling te retourneren. ✓ Niet goed, binnen 3 dagen uw geld terug. U heeft 30 dagen om uw bestelling te retourneren.

Ketting Sram PCGX 12V 11/128 HollowPin

    Materiaal Staal
    Maat 1/2x11/128" / 12V / 126 Schakels
    Basiskleur Zwart
    Merk Sram
    Winkelverpakking Ja
    Aantal versnellingen 12

SRAM
710845804755

Datasheet

speed
12 speed

Verzending binnen Nederland

Dit item wordt u toegestuurd voor via PostNL of GLS. U ontvangt een tracking code zodra wij de bestelling versturen. Dit item kan na bestelling ook worden afgehaald in onze shop.

Internationale verzending.

Dit item wordt u toegestuurd via Post.NL of GLS tegen berekend tarief, afhankelijk van het gewenste land van bestemming. Vul de adresgegevens in om het tarief te zien. U ontvangt een tracking code zodra wij de bestelling versturen. 
This item ships internationally for a calculated rate, please add the destination address to see the shipping rate for the desired country. You will recieve tracking number after shipment. 

Wij hebben een 30 dagen retour policy op alle nieuwe items die we verkopen en doen alles om retourneren zo eenvoudig als mogelijk te maken. Wij willen dat u tevreden bent, zo simpel is het.

Indien je niet tevreden bent over je aankoop, stuur het terug voor volledige terugbetaling. Gemakkelijk en eenvoudig. Het enige wat je vragen het item te retourneren in de originele verpakking en in de staat waarin je het hebt ontvangen. Je kunt het eenvoudig terug sturen naar ons adres. 

Indien je van mening bent dat wij een fout hebben gemaakt of indien het item is beschadigd in transport, neem dan a.u.b. contact met ons op en we zetten het onmiddellijk recht. Als wij een fout hebben gemaakt sturen we je een gefrankeerde retourlabel om het item kosteloos aan ons te retourneren. We ruilen of crediteren het item direct.

Derks wielersport is niet de producent van dit product. Alle informatie, tekst, grafische afbeeldingen en links op onze website zijn gebaseerd op technische gegevens waarvan wij geloven dat deze betrouwbaar zijn. De informatie welke door ons wordt geleverd is uitsluitend bedoeld als richtlijn voor het gebruik.  Wij gaan er van uit dat u over de  technische vaardigheden beschikt om de gegevens naar eigen goeddunken en risico's te interpreteren.

Derks wielersport biedt geen garantie voor de nauwkeurigheid of volledigheid van de informatie, tekst, afbeeldingen, koppelingen of andere gegevens op onze website.

Aangezien de gebruiksvoorwaarden die resulteren uit gegevens op onze website buiten het beheer van Derks wielersport vallen, kunnen wij geenszins aansprakelijk worden gesteld voor resultaten, schade, speciaal of consequent, direct of indirect, die voortvloeien uit de toepassing van gegevens op deze website.

Algemene onderhoudstips voor KMC X11EL kettingen.

Bij een nieuwe KMC X11EL silver ketting.

Een X11EL 11 speed ketting is niet looprichting gebonden en is silver (vernikkeld) Gecoat. Je vraagt je misschien af waarom een nieuwe ketting je aandacht verdient. Bij KMC worden kettingen worden in het productieproces gesmeerd door ze in een warm bad met smeermiddel te dompelen. Als gevolg daarvan zit er ook (plakkerig) smeermiddel aan het oppervlak  van de X11EL ketting. Aan de buitenzijden van de ketting hebben we geen smering nodig. Sterker uitgedrukt, daar willen we geen smeermiddel hebben. Niet alleen omdat overtollige kettingolie of kettingvet zich aan je tandwielen, cassette en derailleurwieltjes ophoopt. Vuil en zand hecht zich gemakkelijk aan een (plakkerige) ketting, cassette en kettingbladen. Zand in je aandrijving heeft dezelfde werking als schuurpapier. Verwijder het overtollig smeermiddel met een doek van je kleurige X11EL extra lichte ketting. Eventueel met een beetje schoonmaakmiddel. Gebruik niet te veel vloeistof op de doek. Anders komt de reinigingsvloeistof ook in de ketting en wast daar het smeermiddel weg. Gebruik ook geen agressief schoonmaakmiddel op je 11 speed ketting. 

Onderhoudsintervallen 11 speed kettingen.

Onderhoudsbehoefte is erg afhankelijk van de rijomstandigheden. Natte, modderige off-road, zanderige en stoffig omstandigheden vereisen meer onderhoud dan droge en gladde wegen.

Reinig je ketting van vuil, zand en vetresten. Gebruik een droge poetsdoek om je 11 speed ketting schoon te maken. Poets de ketting zodat deze weer mooi 

Indien nodig, gebruik een zeepsop met warm water om modder en vuil te verwijderen. Gebruik geen zuur of alkalisch reinigingsmiddel omdat deze het oppervlak van metalen delen (ketting, tandwielen, cassette én frame!) kunnen aantasten. Signalen die duiden op onvoldoende smering; een piepende of ratelende ketting, slechter schakelen en/of klemmende kettingschakels op de voorbladen, achterderailleur of cassette. Controleer je ketting tenminste eenmaal per maand bij gebruik op de weg. Bij off-road gebruik, inspecteer je ketting op piepen, soepele loop, schakelbreuk en slijtage minstens elke 100 kilometer.

Ketting smeren

Smeer de X11EL ketting indien nodig. Met een druppel flacon is de 11 speed ketting gemakkelijker precies smeren waar het nodig is. Gebruik van een spuitbus met kettingolie vraagt om heel beheerst gebruik. 

Breng alleen smeermiddel aan op een schone en droge ketting!

Gebruik een smeermiddel dat goed in de scharnierpunten van de KMC ketting doordringt. Op deze manier bereikt het smeermiddel de plaatsen die het meest gevoelig zijn voor slijtage. Kies het juiste smeermiddel. Testen het smeermiddel op vloeibaarheid door er wat op uw hand te spuiten of te druppelen. Voelt het eerst als water en na enige tijd kleverig of droog, dan heeft het smeermiddel de juiste eigenschappen.

Breng het smeermiddel alleen aan op de plaats waar binnen- en buitenplaat elkaar raken en het contactvlak van binnenplaat en kettingrolletje.

Verwijder overtollig smeermiddel met een poetsdoek.

Als extra bescherming tegen indringen van vocht, modder of stof breng je na het smeren (en poetsen!) van de ketting het best een waslaag (wax)aan.

Samenvatting

Kettingonderhoud zorgt voor een soepel draaiende X11EL 11 speed ketting.  Voorkomt piepen, ratelen of klemmen. Ook je cassette, kettingbladen en derailleurwieltjes profiteren van goed kettingonderhoud. Je ketting is namelijk dé bepalende factor van de slijtage in de aandrijving.

Een snelle slijtage van je ketting zal daarom ook zorgen voor versnelde slijtage van kettingbladen, cassette en derailleurwieltjes.

De beste ketting 11 speed ketting

Er worden op het www heel wat ervaringen gedeeld over de verschillende merken en type fietskettingen. Het moeilijke bij het beoordelen van een gebruikers ervaring is het ontbreken van een objectief beeld van de omstandigheden waaronder de ketting werd gebruikt. Hierbij een herinnering als voorbeeld.

Jaren terug reed ik een 120 kilometer MTB wedstrijd in omgeving Luik. In de week vooraf gaande aan de wedstrijd had het veel geregend en op de dag zelf was het ook niet droog. Voor diegene die onbekend zijn met de regio en het parcours, een korte schets. Heuvelachtig, klimmen tot 19%, de ondergrond deel vette klei, paadjes met steenachtige bovenlaag, passages door beekjes. 

De fiets was uitgerust met een nieuwe 11 speed Shimano XT cassette en nieuwe gewaxte 11 speed KMC ketting X11.93. Voor smering onderweg ging er een kleine falcon olie mee. Vanuit de start ging het direct heuvel op en werden we na een 'n kilometer een modderig,  single track, bospad opgestuurd. De onophoudelijke regen had in het midden van het bospad een riviertje gevormd. Je had de keuze: op de kant van paadje op glibberige modder of door het "riviertje". Je hoorde de modder knarsen tussen de ketting en de tanden van voorbladen. Modder verzamelde zich ook rond de achterderailleur en voorderailleur waardoor het schakelen op een gegeven moment gewoon niet meer lukte. Ik zag mederijders hun fietsen vrijmaken van de modder bij passage door een van de riviertjes en besloot dat ook te doen. Alles schakelde weer. De 11 speed ketting was schoon, blank en (waarschijnlijk) zonder smering. Het water werd van de ketting geschut en vervolgens bracht ik olie aan op de natte ketting en de scharnierpunten van de derailleurs. Zo ging de hele wedstrijd. Na ongeveer 100 km besloot ik de wedstijd af te breken. De remblokken van de schijfremmen leverde onvoldoende stopkracht in de afdeling, volledig versleten, staal op staal met water ertussen.

Eenmaal weer thuis bleek de ketting tegen de slijtage grens, gemeten m.b.v een Cyclus professional kettingslijtagemeter. Met de ketting was nauwelijks 100km gereden.  

Dezelfde,  ketting gemonteerd op een racefiets die alleen buiten komt als de zon schijnt, gaat moeiteloos 6000km mee. Mijn tussenconclusie: de rijomstandigheden hebben veruit de meeste invloed op de slijtage, anders gezegd de levensduur of duurzaamheid van een ketting. 

Ook binnen ons fietsgroepje wordt ook heel wat af gefilosofeerd over kettingen. Het najaar stond voor de deur en we vonden het leuk om zelf een vergelijkende test te doen met 3 merken kettingen. De berijders rijden nagenoeg altijd met elkaar. De ritten zijn dus onder vergelijkbare omstandigheden. In de test Shimano's high end 11 speed XTR ketting HG-900, X11EL en Connex 11SX 11 speed RVS ketting. 

Slijtage, duurzaamheid, levensduur en schakelprestaties.

We controleerde de slijtage na elke 100km m.b.v. een Cyclus professional kettingslijtagemeter. Voor de meting bleef de ketting op de fiets en werd deze gespannen door druk uit te oefenen op een pedaal. Inwendige slijtage aan de kettingschalmen en kettingrolletjes zorgt ervoor dat een ketting langer wordt. Door de ketting tijdens de meting gespannen te houden wordt de speling tussen de kettingschakels verwijderd. Duurzaamheid, slijtvastheid blijkt aan de hand van de verlenging van de ketting. Voor onze test startte we met een nul kilometer meting bij de nieuwe kettingen en stelde daarbij kleine lengte verschillen vast. 

In het gebruik werden de kettingen na elke rit schoon gewassen met water met ontvetter. Na droging opnieuw gesmeerd met een smeermiddel voor natte omstandigheden. 

In het gebruik had de Shimano HG-900 ketting kende een opmerkelijk snelle slijtage. Deze zat al na 150km aan de geadiseerde vervangingsgrens. We hadden hierover contact met Shimano Benelux. De snelle slijtage was onderkend en Shimano had een opvolger geintroduceerd, HG-901. We kregen van Shimano een nieuwe HG-901 11 speed ketting en zette de test voort. De Shimano ketting had 150km minder. We hielden dit in gedachte.

In onze vergelijkende test kwamen Shimano 11 speed HG-901 ketting en de X11EL 11 speed ketting nagenoeg gelijk, bij 1350 kilometer aan de geadviseerde vervangingsgrens. De Connex 11SX ketting haalde ruim 1700km. 

Schakelprestaties

De drie fietsen waren uitgerust met Shimano XT cassettes en Shimano XT 2x11 crankstellen. De rijders keken kritische vonden echter geen merkbare verschillen in het schakelgedrag, het op- en afschakelen aan de voorzijde als het op- en afschakelen over de cassette. De fiets uitgerust met de KMC en de Connex ketting schakelde net zo goed als de fiets met de Shimano ketting. Nu zijn de schakelprestaties aan de voorzijde, vooral het opschakelen van het kleine naar het grotere kettingblad,  niet alleen afhankelijk van de ketting, maar ook van het ontwerp van de binnenzijde van het buitenblad. 

Het verschil is goed zichtbaar in vergelijk uitvoering tussen kettingblad uit de instap en top groepen. Bij instapgroepen een uit plaatmateriaal geperst buitenste kettingblad met minimale mogelijkheden aan de binnenzijde voor kettingopname. Bij de kettingbladen in de topgroepen zien we CNC gefreesde kettingbladen waarbij het tandontwerp moet zorgen voor betere krachtverdeling. De hoogste belasting wordt opgenomen door de eerste paar tanden als de ketting van het binnenblad naar het buitenblad wordt verplaatst, en dat zorgt voor de meeste slijtage van de tanden. Bij high end kettingbladen kun je aan de binnenzijde van een kettingblad gemakkelijk herkennen welke aanpassingen er zijn op het opschakelen te optimaliseren. Strategische uitgefreesde stroken, strategisch geplaatste opneemhulpjes en aangepaste tandvormen op de plaatsen waar de ketting op het buitenblad wordt getrokken. Als die maatregelen zijn bedoeld op de schakelprestaties te verbeteren, de tandslijtage te verminderen en chain such te verminderen.

Met de komst van enkel blads crankstellen in 1x11 speed en 1x12 speed aandrijflijnen is al die aandacht voor opschakelen niet meer van belang. Komen er andere uitdagingen voor de ontwerpers van kettingbladen door schuine kettinglijnen. Betere krachtverdeling over meer tanden i.p.v. de eerste 2 of 3 tanden. 

Over kettingbreedte

De breedte van een ketting worden gemeten over de lengte van de pen. Tegenwoordig hebben 6, 7 en 8 speed kettingen dezelfde breedte. De 9 speed ketting is smaller, 6,6 - 6,8mm, 10 speed kettingen van Shimano, Connex, FSA, SRAM, Campagnolo hebben een penlengte tussen 5,9 - 6,2mm. 11 speed kettingen hebben een penlengte  van 5,6mm, 12 speed kettingen (SRAM) hebben een penlengte van 5,25mm.

Fietsfabrikanten ontwikkelde cassettes met steeds meer versnellingen met dezelfde breedte. Dit werd bereikt door de tandkransjes dunner en de afstand tussen de tandkransjes kleiner te maken. 11 Speed kettingen zijn downward compatibel. Dit wil zeggen dat een 11 speed ketting zonder problemen gebruikt kan worden in een 10 speed aandrijving. Een 10 speed ketting kan niet gebruikt worden in een 11 speed aandrijving. Omdat een 10 speed ketting ietsje breder is dan een 11 speed ketting loopt een 10 speed ketting niet helemaal vrij op een 11 speed cassette. Daar liggen immers de tandkransjes iets dichter bij elkaar.

Ketting met of zonder verbindingsschakel, Power link (SRAM), Missing Link (KMC)

Een nieuwe ketting is meestal iets te lang en in te korten naar de vereiste lengte. De ketting-einden verbinden doe je m.b.v. een kettingpennetje of een verbindingsschakel. Het inpersen van een kettingpennetje is een secuur werkje. Wordt het pennetje niet recht ingeperst is de verbinding niet zo sterk als bij de overige kettingschakels. Dat is de kans op kettingbreuk op die plek groter. Bij gebruik van een verbindingsschakel is dat risico er niet.