Onze webwinkel maakt gebruik van functionele cookies en analytisch cookies. Er worden geen gebruikers gegevens verzameld, vergaarde informatie is anoniem

cancel
KMC Ketting X11EL Extra Light zilver
  • KMC Ketting X11EL Extra Light zilver

KMC Ketting 11 speed X11EL silver

€ 25,99
Inclusief belasting Verzendkosten exclusief Levertijd: 1 werkdag (NL)*

KMC 11 speed ketting X11EL ❇ Volledig vernikkeld ❇ 11-speed ketting ❇ levensduur 1000 (zware MTB condities) - 17000km (racefiets) (*) ❇ incl. sluitschakel (KMC missing link)  compatibel Campagnolo , SRAM , Shimano * Geschikt voor MTB en racefiets * 1x11 speed, 2x11 speed, 3x11sp systemen. (*) bron KMC: afhankelijk van gebruiksomstandigheden en onderhoud. 

Aantal
Vandaag besteld, morgen in huis *

KMC ketting 11 speed X11EL  silver

De KMC 11 speed ketting X11EL is compatibel met Campagnolo , SRAM en een Shimano aandrijving.  De KMC X11 ketting serie is door hun gevormde X-links perfect geschikt op je  MTB en op als 11 speed ketting op je racefiets.   Ontworpen voor 2x11 speed en  3x 11sp triple aandrijving. De X11EL is een volledig vernikkelde 11 speed ketting en bovendien Super Narrow. Dit is niet zo maar een kettinkje, de trekkracht voor KMC 11 speed ketting is maar liefst 1050kgf. De KMC X11EL derailleurketting is door de vernikkeling  zilverkleurig en compatibel met alle 11 speed cassette tandkransjes.

KMC X11EL extra lite silver 11 speed ketting 

Nu is een derailleurketting niet het meest sexy onderwerp om over te schrijven. Toch is de X11EL 11 speed ketting silver een belangrijk onderdeel om je fietsplezier te kunnen behouden. Als de ketting hapert, ergens blijft klemmen of slecht schakelt, dan gaat de lol eraf. De kwaliteit van de 11 speed ketting KMC X11EL silver is race bewezen, zowel op de weg Trek USA MTB-team Benelux. KMC is ervan overtuigd dat hun X-serie kan voldoen aan de meest kritische rijder. 


Ziet er niet alleen goed uit!, is roestvrij door volledige vernikkeling, slijtvast, extra licht, maximale schakelprestaties, eenvoudige montage en demontage m.b.v. slimme kettingschakel. Minpunt: prijs

De dubbele X-Bridge® buitenste plaat van de X11EL zorgt voor maximale schakelprestaties, terwijl de X-SP® behandeling in combinatie met extra nauwe productie toleranties verlengt de levensduur van de kettingen tot het maximum. Met gereedschap de Missing Link connector is montage een fluitje van een cent. Compatibiliteit: De X11EL ketting kan worden gebruikt  in 11 speed Shimano, SRAM en Campagnolo systemen en is geschikt voor zowel Campagnolo als Shimano cassettes en kettingbladen.  Met 1 / 2 "x 11/128" is de KMC X11EL ketting silver Super Narrow. Met een pin lengte (kettingbreedte) van 6,2 mm heeft hij standaard waarde voor een 11 speed ketting. De trekkracht is maar liefst 1050kgf. De KMC X11EL derailleur ketting is silverkleurig en compatibel met alle 11 speed cassettetandwielen.

Over compatibility

Regelmatig krijgen we de vraag of Shimano Ultegra 11 speed ketting monteren deze ook door een KMC ketting kan worden vervangen. Het antwoord daarop is eenduidig. KMC is een universele ketting die gebruikt kan worden op alle 11 speed aandrijvingen.

De KMC ketting 11 speed X11EL is geschikt voor zowel Campagnolo als SRAM en Shimano aandrijving. De KMC X11 ketting meet 1 / 2 "x 11/128" is  Super Narrow. Met een pin lengte (kettingbreedte) van 5,9 mm een standaard 11 speed ketting. De trekkracht voor KMC 11 speed ketting is maar liefst 1050kgf. De KMC X11EL derailleur ketting is silverkleurig en compatibel met alle 11 speed cassettetandwielen. 

In gebruik, is de ketting soepel en loopt gewoon zoals het hoort. Er is op voorhand niet veel anders te op te zeggen : doet gewoon steeds wat deze moet doen. Je merkt met pas als het de dingen niet meer doet. Waar deze ketting scoort is in zijn duurzaamheid. In een test van drie maanden ( 2800 weg kilometers) er is wat slijtage zoals je zou verwachten en de coating ziet er nog steeds.

De KMC 11 speed X11EL silver ketting is zowel lichtgewicht als duurzaam, zilver kleurige coating voegt duurzaamheid toe, evenals een beetje bling op uw aandrijflijn. De 11 in de naam geeft aan dat een KMC ketting compatibel.

Met 114 schakels weegt ketting 228g. Dat is licht - bijna precies hetzelfde als de Campagnolo Super Record ketting. De KMC X11SL versie heeft sleuven in zowel de buitenste en binnenste platen om gewicht te verminderen en massieve pennen.

 11 speed ketting op 10 speed cassette

Regelmatig gestelde vraag: kan een 11 speed ketting op een 10 speed cassette. Het antwoord daarop: Een 11 speed ketting is met pinbreedte van 5.65mm ietsje smaller dan een 10 speed ketting ( pinbreedte 5.88mm ). 10 speed tandkransjes en de tanden van een 10 speed kettingblad hebben dikte van ongeveer 2,5mm. Een 11 speed ketting heeft meer dan voldoende ruimte op 10 speed kransjes en kettingbladen. Wij namen de proef op de som. Een 11 speed ketting rijdt en schakelt even goed op een 10 speed aandrijving als een  10 speed ketting.

In gebruik, deze ketting soepel en loopt gewoon zoals het hoort. Er is op voorhand niet veel anders te op te zeggen : doet gewoon steeds wat deze moet doen. Je merkt met pas als het de dingen niet meer doet. Waar deze ketting scoort is in zijn duurzaamheid. In een test van drie maanden ( 2800 weg kilometers) er is wat slijtage zoals je zou verwachten en de coating ziet er nog steeds.

Montage van ketting is eenvoudig dankzij KMC's Missing Link systeem. U gebruikt een kettingpons om alle links die u niet nodig te verwijderen, duw dan de Missing Link op zijn plaats met uw vingers. Eenmaal gespannen, er is geen kans dat de verbindingsschakel ooit los komt. De Missing Link die af fabriek bij de KMC X11 ketting wordt geleverd is niet herbruikbaar.

Top-Performance
Double X-Durability
Nickel plated
Open inner and outer plate design
Extra Light, 252 grams only!
114 Links

4715575336145

Datasheet

speed
11 speed
Crankstel
2x11S

Algemene onderhoudstips voor KMC X11EL kettingen.

Bij een nieuwe KMC X11EL silver ketting.

Een X11EL 11 speed ketting is niet looprichting gebonden en is silver (vernikkeld) Gecoat. Je vraagt je misschien af waarom een nieuwe ketting je aandacht verdient. Bij KMC worden kettingen worden in het productieproces gesmeerd door ze in een warm bad met smeermiddel te dompelen. Als gevolg daarvan zit er ook (plakkerig) smeermiddel aan het oppervlak  van de X11EL ketting. Aan de buitenzijden van de ketting hebben we geen smering nodig. Sterker uitgedrukt, daar willen we geen smeermiddel hebben. Niet alleen omdat overtollige kettingolie of kettingvet zich aan je tandwielen, cassette en derailleurwieltjes ophoopt. Vuil en zand hecht zich gemakkelijk aan een (plakkerige) ketting, cassette en kettingbladen. Zand in je aandrijving heeft dezelfde werking als schuurpapier. Verwijder het overtollig smeermiddel met een doek van je kleurige X11EL extra lichte ketting. Eventueel met een beetje schoonmaakmiddel. Gebruik niet te veel vloeistof op de doek. Anders komt de reinigingsvloeistof ook in de ketting en wast daar het smeermiddel weg. Gebruik ook geen agressief schoonmaakmiddel op je 11 speed ketting. 

Onderhoudsintervallen 11 speed kettingen.

Onderhoudsbehoefte is erg afhankelijk van de rijomstandigheden. Natte, modderige off-road, zanderige en stoffig omstandigheden vereisen meer onderhoud dan droge en gladde wegen.

Reinig je ketting van vuil, zand en vetresten. Gebruik een droge poetsdoek om je 11 speed ketting schoon te maken. Poets de ketting zodat deze weer mooi 

Indien nodig, gebruik een zeepsop met warm water om modder en vuil te verwijderen. Gebruik geen zuur of alkalisch reinigingsmiddel omdat deze het oppervlak van metalen delen (ketting, tandwielen, cassette én frame!) kunnen aantasten. Signalen die duiden op onvoldoende smering; een piepende of ratelende ketting, slechter schakelen en/of klemmende kettingschakels op de voorbladen, achterderailleur of cassette. Controleer je ketting tenminste eenmaal per maand bij gebruik op de weg. Bij off-road gebruik, inspecteer je ketting op piepen, soepele loop, schakelbreuk en slijtage minstens elke 100 kilometer.

Ketting smeren

Smeer de X11EL ketting indien nodig. Met een druppel flacon is de 11 speed ketting gemakkelijker precies smeren waar het nodig is. Gebruik van een spuitbus met kettingolie vraagt om heel beheerst gebruik. 

Breng alleen smeermiddel aan op een schone en droge ketting!

Gebruik een smeermiddel dat goed in de scharnierpunten van de KMC ketting doordringt. Op deze manier bereikt het smeermiddel de plaatsen die het meest gevoelig zijn voor slijtage. Kies het juiste smeermiddel. Testen het smeermiddel op vloeibaarheid door er wat op uw hand te spuiten of te druppelen. Voelt het eerst als water en na enige tijd kleverig of droog, dan heeft het smeermiddel de juiste eigenschappen.

Breng het smeermiddel alleen aan op de plaats waar binnen- en buitenplaat elkaar raken en het contactvlak van binnenplaat en kettingrolletje.

Verwijder overtollig smeermiddel met een poetsdoek.

Als extra bescherming tegen indringen van vocht, modder of stof breng je na het smeren (en poetsen!) van de ketting het best een waslaag (wax)aan.

Samenvatting

Kettingonderhoud zorgt voor een soepel draaiende X11EL 11 speed ketting.  Voorkomt piepen, ratelen of klemmen. Ook je cassette, kettingbladen en derailleurwieltjes profiteren van goed kettingonderhoud. Je ketting is namelijk dé bepalende factor van de slijtage in de aandrijving.

Een snelle slijtage van je ketting zal daarom ook zorgen voor versnelde slijtage van kettingbladen, cassette en derailleurwieltjes.

De beste ketting 11 speed ketting

Er worden op het www heel wat ervaringen gedeeld over de verschillende merken en type fietskettingen. Het moeilijke bij het beoordelen van een gebruikers ervaring is het ontbreken van een objectief beeld van de omstandigheden waaronder de ketting werd gebruikt. Hierbij een herinnering als voorbeeld.

Jaren terug reed ik een 120 kilometer MTB wedstrijd in omgeving Luik. In de week vooraf gaande aan de wedstrijd had het veel geregend en op de dag zelf was het ook niet droog. Voor diegene die onbekend zijn met de regio en het parcours, een korte schets. Heuvelachtig, klimmen tot 19%, de ondergrond deel vette klei, paadjes met steenachtige bovenlaag, passages door beekjes. 

De fiets was uitgerust met een nieuwe 11 speed Shimano XT cassette en nieuwe gewaxte 11 speed KMC ketting X11.93. Voor smering onderweg ging er een kleine falcon olie mee. Vanuit de start ging het direct heuvel op en werden we na een 'n kilometer een modderig,  single track, bospad opgestuurd. De onophoudelijke regen had in het midden van het bospad een riviertje gevormd. Je had de keuze: op de kant van paadje op glibberige modder of door het "riviertje". Je hoorde de modder knarsen tussen de ketting en de tanden van voorbladen. Modder verzamelde zich ook rond de achterderailleur en voorderailleur waardoor het schakelen op een gegeven moment gewoon niet meer lukte. Ik zag mederijders hun fietsen vrijmaken van de modder bij passage door een van de riviertjes en besloot dat ook te doen. Alles schakelde weer. De 11 speed ketting was schoon, blank en (waarschijnlijk) zonder smering. Het water werd van de ketting geschut en vervolgens bracht ik olie aan op de natte ketting en de scharnierpunten van de derailleurs. Zo ging de hele wedstrijd. Na ongeveer 100 km besloot ik de wedstijd af te breken. De remblokken van de schijfremmen leverde onvoldoende stopkracht in de afdeling, volledig versleten, staal op staal met water ertussen.

Eenmaal weer thuis bleek de ketting tegen de slijtage grens, gemeten m.b.v een Cyclus professional kettingslijtagemeter. Met de ketting was nauwelijks 100km gereden.  

Dezelfde,  ketting gemonteerd op een racefiets die alleen buiten komt als de zon schijnt, gaat moeiteloos 6000km mee. Mijn tussenconclusie: de rijomstandigheden hebben veruit de meeste invloed op de slijtage, anders gezegd de levensduur of duurzaamheid van een ketting. 

Ook binnen ons fietsgroepje wordt ook heel wat af gefilosofeerd over kettingen. Het najaar stond voor de deur en we vonden het leuk om zelf een vergelijkende test te doen met 3 merken kettingen. De berijders rijden nagenoeg altijd met elkaar. De ritten zijn dus onder vergelijkbare omstandigheden. In de test Shimano's high end 11 speed XTR ketting HG-900, X11EL en Connex 11SX 11 speed RVS ketting. 

Slijtage, duurzaamheid, levensduur en schakelprestaties.

We controleerde de slijtage na elke 100km m.b.v. een Cyclus professional kettingslijtagemeter. Voor de meting bleef de ketting op de fiets en werd deze gespannen door druk uit te oefenen op een pedaal. Inwendige slijtage aan de kettingschalmen en kettingrolletjes zorgt ervoor dat een ketting langer wordt. Door de ketting tijdens de meting gespannen te houden wordt de speling tussen de kettingschakels verwijderd. Duurzaamheid, slijtvastheid blijkt aan de hand van de verlenging van de ketting. Voor onze test startte we met een nul kilometer meting bij de nieuwe kettingen en stelde daarbij kleine lengte verschillen vast. 

In het gebruik werden de kettingen na elke rit schoon gewassen met water met ontvetter. Na droging opnieuw gesmeerd met een smeermiddel voor natte omstandigheden. 

In het gebruik had de Shimano HG-900 ketting kende een opmerkelijk snelle slijtage. Deze zat al na 150km aan de geadiseerde vervangingsgrens. We hadden hierover contact met Shimano Benelux. De snelle slijtage was onderkend en Shimano had een opvolger geintroduceerd, HG-901. We kregen van Shimano een nieuwe HG-901 11 speed ketting en zette de test voort. De Shimano ketting had 150km minder. We hielden dit in gedachte.

In onze vergelijkende test kwamen Shimano 11 speed HG-901 ketting en de X11EL 11 speed ketting nagenoeg gelijk, bij 1350 kilometer aan de geadviseerde vervangingsgrens. De Connex 11SX ketting haalde ruim 1700km. 

Schakelprestaties

De drie fietsen waren uitgerust met Shimano XT cassettes en Shimano XT 2x11 crankstellen. De rijders keken kritische vonden echter geen merkbare verschillen in het schakelgedrag, het op- en afschakelen aan de voorzijde als het op- en afschakelen over de cassette. De fiets uitgerust met de KMC en de Connex ketting schakelde net zo goed als de fiets met de Shimano ketting. Nu zijn de schakelprestaties aan de voorzijde, vooral het opschakelen van het kleine naar het grotere kettingblad,  niet alleen afhankelijk van de ketting, maar ook van het ontwerp van de binnenzijde van het buitenblad. 

Het verschil is goed zichtbaar in vergelijk uitvoering tussen kettingblad uit de instap en top groepen. Bij instapgroepen een uit plaatmateriaal geperst buitenste kettingblad met minimale mogelijkheden aan de binnenzijde voor kettingopname. Bij de kettingbladen in de topgroepen zien we CNC gefreesde kettingbladen waarbij het tandontwerp moet zorgen voor betere krachtverdeling. De hoogste belasting wordt opgenomen door de eerste paar tanden als de ketting van het binnenblad naar het buitenblad wordt verplaatst, en dat zorgt voor de meeste slijtage van de tanden. Bij high end kettingbladen kun je aan de binnenzijde van een kettingblad gemakkelijk herkennen welke aanpassingen er zijn op het opschakelen te optimaliseren. Strategische uitgefreesde stroken, strategisch geplaatste opneemhulpjes en aangepaste tandvormen op de plaatsen waar de ketting op het buitenblad wordt getrokken. Als die maatregelen zijn bedoeld op de schakelprestaties te verbeteren, de tandslijtage te verminderen en chain such te verminderen.

Met de komst van enkel blads crankstellen in 1x11 speed en 1x12 speed aandrijflijnen is al die aandacht voor opschakelen niet meer van belang. Komen er andere uitdagingen voor de ontwerpers van kettingbladen door schuine kettinglijnen. Betere krachtverdeling over meer tanden i.p.v. de eerste 2 of 3 tanden. 

Over kettingbreedte

De breedte van een ketting worden gemeten over de lengte van de pen. Tegenwoordig hebben 6, 7 en 8 speed kettingen dezelfde breedte. De 9 speed ketting is smaller, 6,6 - 6,8mm, 10 speed kettingen van Shimano, Connex, FSA, SRAM, Campagnolo hebben een penlengte tussen 5,9 - 6,2mm. 11 speed kettingen hebben een penlengte  van 5,6mm, 12 speed kettingen (SRAM) hebben een penlengte van 5,25mm.

Fietsfabrikanten ontwikkelde cassettes met steeds meer versnellingen met dezelfde breedte. Dit werd bereikt door de tandkransjes dunner en de afstand tussen de tandkransjes kleiner te maken. 11 Speed kettingen zijn downward compatibel. Dit wil zeggen dat een 11 speed ketting zonder problemen gebruikt kan worden in een 10 speed aandrijving. Een 10 speed ketting kan niet gebruikt worden in een 11 speed aandrijving. Omdat een 10 speed ketting ietsje breder is dan een 11 speed ketting loopt een 10 speed ketting niet helemaal vrij op een 11 speed cassette. Daar liggen immers de tandkransjes iets dichter bij elkaar.

Ketting met of zonder verbindingsschakel, Power link (SRAM), Missing Link (KMC)

Een nieuwe ketting is meestal iets te lang en in te korten naar de vereiste lengte. De ketting-einden verbinden doe je m.b.v. een kettingpennetje of een verbindingsschakel. Het inpersen van een kettingpennetje is een secuur werkje. Wordt het pennetje niet recht ingeperst is de verbinding niet zo sterk als bij de overige kettingschakels. Dat is de kans op kettingbreuk op die plek groter. Bij gebruik van een verbindingsschakel is dat risico er niet.

Derks wielersport is niet de producent van dit product. Alle informatie, tekst, grafische afbeeldingen en links op onze website zijn gebaseerd op technische gegevens waarvan wij geloven dat deze betrouwbaar zijn. De informatie welke door ons wordt geleverd is uitsluitend bedoeld als richtlijn voor het gebruik.  Wij gaan er van uit dat u over de  technische vaardigheden beschikt om de gegevens naar eigen goeddunken en risico's te interpreteren.

Derks wielersport biedt geen garantie voor de nauwkeurigheid of volledigheid van de informatie, tekst, afbeeldingen, koppelingen of andere gegevens op onze website.

Aangezien de gebruiksvoorwaarden die resulteren uit gegevens op onze website buiten het beheer van Derks wielersport vallen, kunnen wij geenszins aansprakelijk worden gesteld voor resultaten, schade, speciaal of consequent, direct of indirect, die voortvloeien uit de toepassing van gegevens op deze website.

Gebaseerd op 5 beoordelingen - 0 1 2 3 4 5,00/5
Filter:
0 1 2 3 0 (0)
0 1 2 0 1 (0)
0 1 0 1 2 (0)
0 0 1 2 3 (0)
Sorteer op:

0 1 2 3 4
(5/5

Al jaren mij voorkeur ketting

Totale waardering: 0 1 2 3 4

De KMC X11el is al jaren mijn favoriete ketting. Ook de winter door roestvrij. Gemakkelijke montage . Hele nette prijs en snel geleverd.


0 1 2 3 4
(5/5

Scherpe prijs, snel geleverd

Totale waardering: 0 1 2 3 4

KMC X11El zilver , goeie ketting, scherpe prijs, binnen 34 uur in huis. Prima


0 1 2 3 4
(5/5

Goed, waarom zoveel duurder dan KMC X11-93?

Totale waardering: 0 1 2 3 4

Over de X11el ketting ben ik wel tevreden. Toch vraag ik me af waarom er zo'n groot prijsverschil is met de X11-93 ketting. Het verschil tussen X11EL en X11-93 lijkt zo klein, bij X11EL iets lichtere buitenschakels en vernikkelde binnen schakels..


0 1 2 3 4
(5/5

Goede ketting - scherpe prijs

Totale waardering: 0 1 2 3 4

+ goede prijs/kwaliteit, + jaren positieve ervaring + corrosiebestendig + soepele ketting + gemakkelijk te monteren met sluitschakel + goed schoon te maken


0 1 2 3 4
(5/5

Herhaalde aankoop

Totale waardering: 0 1 2 3 4

Gebruikt deze KMC ketting op mijn MTB. Ondanks de vele modderritten toch ruim 1100 km mee kunnen rijden voor 't nodig was om hem te vervangen. Hele nette prijs bij Derks