Vragen? Stuur hier je chatbericht. We proberen je binnen één uur antwoord te geven
crankstel
search
  • crankstel

crankstel lexicon

De crankset ook wel crankstel genoemd is het onderdeel van een fiets in de aandrijflijn dat de heen en weer gaande beweging van de benen van de berijder omzet in een draaiende beweging.
Aantal

crankstel.

De crankset ook wel crankstel genoemd is het onderdeel van een fiets in de aandrijflijn dat de heen en weer gaande beweging van de benen van de berijder omzet in een draaiende beweging,  om door middel van een ketting of riem, het achterwiel aandrijft. Een crankset bestaat uit crankarmen en een of meer kettingwielen, ook wel kettingbladen of kettingwielen verbonden met crankarmen waar de pedalen aan zijn bevestigd. De ketting drijft een cassette aan ( ook wel pion genoemd).

cranksstel 1


De traparmen kunnen variëren in lengte afhankelijk van grootte van de rijders  en verschillende soorten fietsen geschikt. De lengte van de traparm wordt gemeten vanaf het midden van de pedaalas naar het midden van de onderste as of assen bracket. De grotere fabrikanten van fietsonderdelen hebben gewoonlijk traparmlengtes ( cranklengtes) voor volwassen rijder van 165 mm tot 180 mm lang in stappen van 2,5 mm, met 170 mm cranks zijn de meest voorkomende maat. Enkele kleine gespecialiseerde producenten maken fiets cranks in een aantal grootte kleiner dan 165 mm en langer dan 180 mm. Sommige fabrikanten maken ook fiets cranks dat kan worden aangepast aan verschillende lengtes. Terwijl de logica zou suggereren dat alle andere factoren gelijk blijven, rijders met kortere benen verhoudingsgewijs korter krukken te gebruiken en mensen met langere benen moeten proportioneel langer cranks te gebruiken, dit is niet universeel geaccepteerd. Er zijn echter weinig wetenschappelijke studies definitief het effect van cranklengte onderzocht op duurzame fietsen prestaties en resultaten van de studies 'zijn gemengd. Fiets crank lengte is niet gemakkelijk geweest om een wetenschappelijk onderzoek voor een aantal redenen, de belangrijkste onder hen is dat fietsers in staat zijn om fysiologisch te passen aan verschillende cranklengtes. Fietsers zijn doorgaans efficiënter trappen krukken waarmee ze een aanpassingsperiode hebben gehad. Verschillende formules bestaan ​​passende cranklengte berekenen verschillende rijders. Naast de grootte van de berijder, een andere factor die de keuze van crank lengte van de berijder fietsen specialiteit en het type wielerevenement. Historisch gezien hebben de fietsers meestal gekozen proportioneel kortere cranks voor een hogere trapfrequentie te fietsen als criterium en spoor het rennen, terwijl de ruiters hebben gekozen proportioneel langere cranks voor lagere cadans fietsen zoals time trial racen en mountainbiken. Echter, de evolutie van de zeer lage rijder bovenlijf posities om de luchtweerstand voor tijdrit race-en triatlon fietsen te verminderen kan ook invloed hebben op crank selectie voor dergelijke evenementen. Sommigen hebben gesuggereerd dat proportioneel kortere cranks een licht voordeel kan hebben voor een rijder met een zeer lage romp positie en een Actute heuphoek, vooral omdat de berijder de pedalen in de buurt van de top-dead-center positie van de pedaalslag.

namen van de onderdelen:

  • traparm, crankarm
  • kettingringen, tandwielen
  • trapas



chat Commentaar (0)