- -€ 4,47

Voorbereidingen voor vervanging balhoofdlager 51.8mm H8 45 x 45 ACB (VWP)
beveiligde versleutelde verbinding
Binnen 24 uur via PostNL verzonden.
30 dagen retourrecht
Voorbereidingen voor vervanging balhoofdlager 51.8mm H8 45 x 45 ACB (VWP)
Bij vervanging van de balhoofdlagers, zorg ervoor dat de balhoofdbuis en de vork uitwending vrij zijn van van vuil.
Verwijder het voorwiel en zorg ervoor dat de voorvork niet uit het frame kan vallen bij het demonteren van het balhoofdlager. Indien je fiets schijfremmen heeft, gebruik dan een touwtje o.i.d. om te voorkomen dat de vork aan de remleiding gaat bungelen.
Demonteer de vork compressiekap, de stuurnok, eventuele vulringen en neem de vork uit het frame.
Verwijder de oude balhoofdlagers. Maak de balhoofdbuis en de vork / vorkkroon vrij van vuil. Breng een laagje vet aan het contactoppervlak van de balhoofdbuis met de balhoofdcups of balhoofdlagers. Zorg ervoor dat de kroonloopzitting van de vork vrij is van vuil en breng een laag vet aan rond de kroonloopringzitting.
Laat het bovenste lager op de bovenste lagerring in de balhoofdbuis vallen en zorg ervoor dat u het in de juiste richting plaatst. Breng een dunne laag vet aan op het contactoppervlak van de kroonring. Pak het onderste lager en schuif het over de vorkbuis en op de kroonring. Zorg ervoor dat het lager in de juiste richting wordt geplaatst.
Als de vork een geïntegreerde kroonring heeft, breng dan vet aan op het oppervlak van de geïntegreerde kroonring en schuif het lager eenvoudig omlaag naar de basis van de stuurbuis. Zorg ervoor dat het lager in de juiste richting wordt geplaatst.
Nu het onderste lager klaar is om te worden geïnstalleerd, leg je de vork opzij en zorg je ervoor dat je bovenste lagerdeksel, balhoofdafstandhouders en stuurpen binnen handbereik zijn.
Pak de vork met het onderste lager en schuif de stuurbuis omhoog door de onderste balhoofdcup, balhoofdbuis en bovenste balhoofdcup en lager. Laat de vork niet los.
Pak met uw andere hand de bovenste lagerkap en schuif deze over de bovenkant van de stuurbuis totdat deze contact maakt met de bovenste kom en het lager. Het helpt om een dun laagje vet aan de binnenkant van het lagerdeksel aan te brengen, zodat het gemakkelijk naar beneden glijdt.
Schuif de tussenringen en stuurpen over de stuurbuis in de gewenste richting. Je moet ervoor zorgen, afhankelijk van uw gewenste spacer en stuurpenoriëntatie, dat uw stuurpen of bovenste spacer iets hoger zit dan de lengte van de stuurbuis - ongeveer 3-5 mm.
Voordat je de vork loslaat, draait u de klembouten van de stuurpen stevig genoeg vast om te voorkomen dat de vork op de grond valt.
Voorspanning balhoofdlager.
Pak de bovendop, schuif de voorspanbout er doorheen en bereid de onderste schroefdraad van de bout voor met een beetje vet.Houd de vork met één hand vast en draai met de andere hand de stuurbuisklembouten los die u eerder hebt vastgedraaid om de vork op zijn plaats te houden. Laat de vork niet los.
Neem de dop met de voorspanbout en laat deze op het bovenste afstandsstuk of de stuurpen rusten en begin de bout in de stermoer of compressieplug te draaien totdat alles goed in elkaar past en er geen zijdelingse speling is die gemakkelijk kan worden gedetecteerd.
Belangrijk! Deze bout is de bout die de toegepaste hoeveelheid voorbelasting zal aanpassen.
Een goede regel om te oefenen is dat wanneer u naar uw stuurafstandhouders reikt, u ze niet gemakkelijk met de hand kunt draaien.
Lijn de stuurpen uit zodat het stuur recht wijst en draai de klembouten van de stuurbuis vast volgens de instructies van de fabrikant.
Hoeveel voorbelasting moet worden toegepast?
Er is niet altijd een exact koppel voor de voorspanbout, dus het is soms moeilijk om te weten of je voldoende voorspanning hebt toegepast. Als er te veel voorspanning is, zal je stuur niet gemakkelijk draaien. Als je fiets in de reparatiestandaard staat met het voorwiel lager dan het achterwiel, en u draait het stuur naar één kant en het komt niet vanzelf terug in het midden, dan is er te veel voorspanning
Als er niet genoeg voorspanning is, heb je speling tussen de stuurbuis en de balhoofdbuis. Je kunt dit controleren door je fiets op de grond te zetten, de voorrem vast te pakken en de fiets heen en weer te wiegen. Als er speling is, moet je dat zeker voelen, en je kunt de speling ook zichtbaar zien in de opening tussen het lagerdeksel en de balhoofdbuis wanneer je de fiets heen en weer beweegt.
Datasheet